Hoe bouw je een chatbot? Chatbase: eigen Chat-GPT chatbot kloon in Nederlands op je website, Whatsapp of via SMS met jouw data en antwoorden.
Waarom een AI chatbot?
Het korte antwoord is omdat je hiermee veel geld en tijd kunt besparen door (eenvoudige) processen uit te besteden aan een AI chatbot die powered is door bijvoorbeed Chatgpt, Bard of Claude2.
Herken je één van de volgende zaken waar je maandelijks veel tijd aan kwijt bent?
– Het beantwoorden van telkens weer dezelfde vragen via de e-mail of telefoon
– Dezelfde stappen moeten doorlopen voor het binnenhalen van een klant
– Veel tijd kwijt zijn aan het inleren van nieuw personeel
Als je een van bovenstaande vragen met ja kunt beantwoorden dan is het zeker de moeite waard een paar minuutjes van je tijd te besteden aan het lezen van dit artikel, want dit zou je wel eens veel geld en tijd kunnen gaan besparen in de toekomst.
Een eigen AI chatbot hoeft niet duur te zijn en je kan in no time een AI assistent hebben op je eigen website. Het maken van een chatbot die verbluffend goed de antwoorden kent van jouw handel, diensten of processen is echt kinderspel en kan werkelijk binnen 5 minuten gebouwd worden met Chatbase. Een review van Chatbase volgt hieronder, we gaan eerst een stukje techniek uitleggen.
Wat is een chat bot?
Een chatbot is een softwaretoepassing die gesprekken met gebruikers/ bezoekers aangaat, meestal via tekst. Het wordt vaak gebruikt op websites en in messaging-apps om vragen te beantwoorden of taken uit te voeren zonder menselijke tussenkomst.
Verschil tussen oude chatbot en een AI chatbot
Helaas hebben veel mensen, inclusief de schrijvers van dit artikel, slechte ervaringen met chatbots. Ze begrijpen je niet, je loopt vast of komt soms in een oneindige loop. Dat zijn de zogenaamde oude domme chatbots die niet werken met A.I. (kunstmatige intelligentie).
Die oude chatbots zouden ze eigenlijk per direct bij wet moeten verbieden, want die wekken vaak grote ergernis op en dat zijn zeker niet de AI chatbots die wij op deze pagina gaan bespreken en bouwen.
Voorbeelden van verschillen tussen oude software en AI
Domme chatbot: Als een gebruiker vroeg om een product in een online winkel, kon de bot simpelweg zeggen “Bekijk onze productpagina.”
AI chatbot: Dezelfde vraag kan leiden tot “Zeker! Hier is een link naar het product waarnaar je vroeg in onze shop. Wil je ook aanbevelingen voor vergelijkbare producten?”
Domme chatbot: Elke gebruiker kreeg hetzelfde generieke antwoord, ongeacht eerdere interacties. Dus op “Hoe gaat het?” zou het antwoord altijd zijn “Goed, bedankt, hoe gaat het met jou?”
AI chatbot: Op basis van eerdere interacties kan een bot zeggen: “Hallo (de naam van de bezoeker wordt genoemd)! Goed om je weer te zien. De laatste keer vroeg je naar thrillers. Heb je al iets gevonden of zullen we samen verder zoeken?”
Domme chatbot: In een gezondheidszorgcontext zou een vraag over symptomen een generiek antwoord kunnen krijgen zoals “Raadpleeg een arts.”
AI chatbot: Dezelfde vraag kan een gedetailleerder antwoord opleveren, zoals “Het klinkt alsof je hoofdpijn en vermoeidheid hebt. Dit kunnen symptomen zijn van (hier kan de bot een aantal aandoeningen noemen). Het is belangrijk om een arts te raadplegen voor een nauwkeurige diagnose. Wil je dat ik gelijk een afspraak voor je boek?”
Deze voorbeelden geven aan hoe AI-chatbots een meer responsieve, contextuele en gepersonaliseerde gebruikerservaring bieden in vergelijking met hun oudere tegenhangers. Ze begrijpen de taal ook veel beter. Hierdoor vangt de bot dus ook de vragen af, die vergelijkbaar zijn, maar in andere bewoordingen worden gevraagd.
Dat laatste is heel belangrijk want het is bijna onmogelijk om alle verschillende manieren hoe eenzelfde vraag kan worden gesteld van tevoren in te programmeren en daarom gaat het zo vaak fout bij oude chatbots.
Chatbase review
Hieronder volgt onze review van Chatbase. We hebben al wat langer ervaring met deze tool, dus voor ons was het appeltje en eitje, maar ook nieuwe gebruikers zullen zich heel snel thuisvoelen op de de website, want het spreekt allemaal voor zich. We beginnen weer eerst met een stukje theorie en daarna nemen we je mee in het “proces” van een chatbot bouwen. Proces staat hier tussen haakjes, want meer dan een paar minuten werk is het niet.
Wat is Chatbase?
Chatbase is een softwareplatform voor het bouwen, analyseren en optimaliseren van chatbots in elke taal, dus ook in het Nederlands. Het helpt gebruikers om goede en hoogwaardige gesprekken te hebben met de bot. De prestaties van de chatbots kunnen indien wenselijk door de eigenaar van de bot worden getraind en verbeterd.
Chatbase biedt ook uitgebreide analyses van de chatbot data, zoals het aantal gebruikers, sessies, de inhoud van alle chats, intenties en meer. Je kunt deze analyses gebruiken om inzicht te krijgen in de prestaties van de chatbot en om verbeteringen aan te brengen waar nodig.
Chatbase is powered bij Chatgpt
Chatbase werkt samen met ChatGPT. Je kunt kiezen welk Open AI-model je wilt gebruiken voor je chatbot ChatGPT 3.5 of Chat GPT 4.0. De basisprompt van ChatGPT kan je eventueel aanpassen en bevat informatie over de identiteit van de chatbot. Als beginner raden we je aan hier niets of weinig aan te veranderen.
Kan ik mijn bezoekers niet beter naar ChatGPT sturen?
Nee zeker niet. Het is echt jouw chatbot en jouw data die je met Chatbase aanmaakt. Dit zal zo hieronder blijken uit onze test en review van Chatbase.
Het “enige” wat je van ChatGPT gebruikt is de zogenaamde LLM. Een Large Language Model (LLM) is een soort software die menselijke taal kan begrijpen en genereren. Het leert van grote hoeveelheden tekst en leert patronen om zinvolle antwoorden te geven op vragen, tekst te schrijven of menselijke taal op andere manieren te verwerken.
Maar de inhoud van de antwoorden die de chatbot in dit geval moet geven komen van jouw input. Jij bepaalt wat de chatbot antwoordt op basis van de kennisbank waarmee jij hem voedt.
Anders gezegd: ChatGPT helpt je chatbot om de vragen van mensen te begrijpen en om passende antwoorden te bedenken uit de informatie die je hebt verstrekt in je knowledge base op Chatbase. Het zorgt ervoor dat de antwoorden relevant en coherent zijn, en goed aansluiten bij de gestelde vragen. “Het is dus zoiet als: “een beetje van mezelf en een beetje van Maggi euh ChatGPT.”
Oké even genoeg theorie nu, we gaan ermee aan de slag in de praktijk.
Chatbase review praktijkvoorbeeld
Surf naar de website van Chatbase, log in door een account aan te maken of gebruik je Google of Facebook account hiervoor. Klik vervolgens op de knop “New chatbot”. Je komt dan in het scherm waar je jouw data kan toevoegen (zie printscreen hieronder).
Aan de linkerkant kan je kiezen uit welke gegevensbronnen je de knowlege base van jouw Chatbase chatbot gaat samenstellen. Doorgaans zal je hiervoor bestaande documenten gebruiken of een website url. Je kan de informatie ook intypen. In ons voorbeeld gebruiken we een informatie website over een crypto cursus van iemand die nogal een fanatiek believer is in deze materie en tevens lid is van onze redactie.
Vul de url in, klik op “Fetch links”. Nadat deze klaar is met alle linken ophalen van die website klik je op “Create chatbot”. Dit hele proces duurt waarschijnlijk niet meer dan twee minuten. Gefeliciteerd je hebt nu je eerste chatbot gebouwd. Zo simpel kan het zijn. Zie hieronder het resultaat op twee simpele vragen die we de chatbot stelden over de cursus.
Let wel op dat je je chatbot niet voert met websites of documenten waarvan jij de eigenaar niet bent. Copyright schendig is ook bij chatbots gewoon van toepassing.
Ai Chatbot trainen en tweaken op Chatbase
In principe zou je de chatbot nu al kunnen integeren op je website of als Whatsapp chatbot kunnen inzetten, maar het is verstandiger eerst een aantal dingen na te lopen bij de settings.
Zo wil je bijvoorbeeld niet dat de chatbot je begroet in het Engels, kies daar dus voor een vriendelijke tekst van de chatbot in het Nederlands, uitgaande dat je een Nederlandse chatbot wil.
Verder is het super handig dat je meerdere vragen onder de aandacht kunt brengen met speciale knoppen in de chatbot. Mensen kunnen daarop klikken en hoeven die vraag dan niet in te typen. Ook kan je de mensen daarmee een beetje sturen. Bijvoorbeeld wat is de beste ……, waarbij je natuurlijk jouw product kan promoten.
Ook kan je hier de kleur van het thema instellen, een chat icon en profiel afbeelding uploaden, etc. Op een andere pagina kan je ook de zogenaamde temperatuur instellen. We raden je voorlopig aan deze op 0 te laten staan. Daarmee voorkom je dat de chatbot te creatief wordt en gaat hallucineren.
Leads genereren via de AI Chatbot
Het mooie van een AI chatbot is dat de bot leads/ potentiële klanten kan genereren, terwijl jij met hele andere dingen bezig bent. Chatbase heeft weliswaar geen uitgebreide logica die je kan inbouwen, maar je kan wel een aantal keren vragen of ze hun gegeven willen achterlaten. Je kan hierbij zelf kiezen wat je vraagt, alleen een e-mailadres of ook de naam en/ of telefoonnummer.
AI chatbot trainen op Chatbase
Een belangrijke functie van Chatbase is dat je de chatgesprekken die hebben plaatsgevonden achteraf kan teruglezen via het dashboard. Zo kom je er misschien wel achter dat klanten hele andere vragen stellen, dan je had verwacht. Ook kan je kijken of de chatbot goede en duidelijke informatie verschaft op basis van de door jou aangeleverde gegevens.
Bevalt het antwoord je niet, dan kan je de chatbot vertellen dat deze de volgende keer een ander antwoord moet geven.
In ons geval werd duidelijk dat sommige antwoorden iets anders waren als we hadden verwacht, maar dat kwam omdat de informatie op de website erg wazig was. Zo maakte de chatbot ons duidelijk dat de eigenaar van de website nog eens goed de tekst moet doorlopen en op sommige plekken wat teksten moet toevoegen of aanpassen.
Chatbot op website, Whatsapp, WordPress, Zapier of Stack
Als je chatbot klaar is kan je kiezen hoe je deze wilt gaan inzetten. Een veelvoorkomende optie is door deze te integreren op je website. Dit kan op twee manieren: via een chatbot knop aan de onderkant of een aparte pagina waar de chatbot de hele pagina gebruikt.
Maar er zijn ook andere integratie toepassingen, denk hierbij aan een chatbot op Whatsapp, dat is uiteraard best cool. Wat ook veel wordt gebruikt is de chatbot toevoegen aan WordPress.
Tevens kan deze een connectie leggen met Zapier of Stack, maar dat zijn intergraties die we buiten deze review laten, omdat het gros van de mensen die een eenvoudige chatbot wil, hier geen gebruik van kan of wil maken.
De Chatbase chatbot toevoegen aan andere messengers en Shopify volgt binnenkort.
Chatbase prijs
Chatbase hanteert verschillende prijzen voor de verschillende abonnementen. Je kan terecht voor een gratis versie. Deze versie kan je gebruiken om de dienst uit te proberen. Mocht de chatbot je bevallen dan raden we je zeker aan om een abonnementje te nemen, bijvoorbeeld die van 19 dollar per maand. Het beste kan je overigens gelijk een jaarabonnement nemen. Je betaalt dan omgerekend geen 19 dollar maar slechts 15,83 dollar. Een korting van bijna 17%.
In euro’s is dat overigens minder dan 15 euro per maand.
Als je voor een betaalde versie gaat hoef je ook niet bang te zijn dat je door je gratis credits heen raakt of dat je chatbot wordt verwijderd.
Zie je bepaalde features die je ook graag wilt, maar heb je geen zin in een duurder pakket, dan kan je een add-on bijkopen. Dat is in sommige gevallen veel goedkoper dan upgraden.
Een geavanceerde chatbot
Via chatbase kan je eenvoudig en snel gratis jouw knowledge base laten samenstellen en de chatbot kan vervolgens de klanten van een goed antwoord voorzien en ook leads binnenhalen wanneer potentiële klanten data achterlaten zoals e-mailadres en telefoonnummer. Dit is een prima manier om te starten met een chatbot om te kijken of het iets voor je is.
Maar er is heel veel meer mogelijk, zoals:
- een geavanceerd chatbot die antwoordt via Telegram, Discord, Facebook Messenger of SMS
- logica toevoegen aan de chatbot waardoor je een gesprek richting kan geven
- via API calls andere services benaderen om gegevens op te halen of weg te schrijven
- het automatisch opslaan van klantinformatie in een overzichtelijke spreadsheet
- het onthouden van de gegevens van een klant zodat de chatbot een terugkerende bezoeker persoonlijk benadert met zijn naam en terug kan vallen op een vorig gesprek
- het prikken van een datum voor een afspraak
- een bestelproces inclusief betalingsopties aanbieden via de chatbot
- en nog heel, heel veel meer. Je kan het zo gek niet bedenken en het kan wel ingebouwd worden
Bovenstaande zaken zijn echter niet eenvoudig te creëren en zullen custom moeten worden gebouwd via geavanceerde tools. Mocht je hierin interesse hebben, of besteed je het werken op chatbase liever uit, neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden
of ga naar AI-chatbot.nl
Chatbase review conclusie
Chatbase is AI chatbot software die bedrijven helpt om klantenservicetaken te automatiseren en de klanttevredenheid te verbeteren. Het stelt gebruikers in staat om een AI-chatbot te maken vanuit hun bestaande kennisbank en deze eenvoudig toe te voegen aan hun website, waarbij de antwoorden en de kennis komen vanuit jouw knowledgde bank en waarbij de LLM loopt via ChatGPT.
Chatbase kan onder andere worden gebruikt door klantenservice-medewerkers, verkopers en webmasters om klantvragen snel en nauwkeurig te beantwoorden, klantenservicetaken te automatiseren, AI-chatbots in websites te integreren en conversaties met bezoekers te beginnen. De chatgesprekken kunnen achteraf terug worden gelezen en de bot kan hierop worden getraind.
Ben je op zoek naar een goede en goedkope chatbot builder dan biedt Chatbase, in onze ogen de beste prijs/ kwaliteit verhouding en is de perfecte site voor beginners die snel resultaat willen.